Chipping

Everything vibrates: The stage in Anna Konjetzky’s chipping is constantly in motion: cubes are moving- sometimes very slowly and hardly noticeable, sometimes faster and seemingly running everything down, changing images and shapes flood the space, breaking it, making it wide or flat. In the middle of it: the body of a dancer that needs to assert itself against, and with, the space; that needs to adjust to constantly new circumstances and that needs to find new ways around.

The body must adjust to new situations constantly, finding its way through the oscillating space: each step is a new balancing act; every movement newly devised; newly counterbalanced; and each way newly found. Even the passive body cannot rest on this stage: the moving space encroaches, deforms and swallows it. The body is driven restlessly to exhaustion and beyond. “In my opinion, restlessness is a very exiting aspect for the research of the body and movements. Yet, also the society seems to become faster and faster. Inundated by information, always reachable and available, seemingly limitless self-determination and the dictum of being permanently productive are a societal space that constantly forces—or enables—us to do certain “steps.“ (Anna Konjetzky)

||: Ein Bein hier und ein Bein dort :||

||:ein Bein hier und ein Bein dort:|| ist eine Reise in den Kopf eines Kindes, zu all jenen Phantasiewesen, zu allen Erinnerungen, zu den Träumen und Gedanken, die dort ihren Platz haben. Vor allem aber zu jenen Parallelwelten, die in den Köpfen leben – gespeist aus Phantasie oder Erinnerung. Es sind die Orte, an denen die Monster wohnen – die guten und die bösen – , Orte an denen das Grauen herrscht und solche, die Heimat und Trost bedeuten.

Die Fragen, die ich mir und auch den Kindern gestellt hatte waren: Was passiert mit Dir, wenn Du die Welt und fast alle vertrauten Zusammenhänge wechselst? Was bedeutet es für deine Phantasie, deine Bilder im Kopf, auch deine Bewegungen, deinen Körper, wenn sich deren kulturelle Zusammenhänge auflösen? Was für Strategien werden entwickelt, um mit der Fremdheit zurechtzukommen? Wie nimmt man Raum ein und wie macht man sich ihn zu eigen? Und: Wird die eigene Heimat auf Dauer zu einem Phantasieort – ob im Guten oder Bösen?“ (Anna Konjetzky)